torsdag 28 april 2011

Brödrecept 1

Hej igen. Nu kommer det första recepten på bröd. Denna gång tänkte jag ta ett bröd som inte behöver en massa tillbehör för att göra, men de kan underlätta lite. Detta bröd kallas Hälla-ut-bröd:

1 stort bröd
½ pkt jäst (25 gram)
1 ½ tsk salt
4 dl vatten (fingervarmt fungerar bra)
½ tsk fänkål (bäst att ta hela som man krossar i en mortel)
1 tsk anis (bäst att ta hela som man krossar i en mortel)
1 tsk kummin (bäst att ta hela som man krossar i en mortel)
1 msk olja (själv använder jag olivolja)
1 msk brödsirap
1 dl rågmjöl
3 dl rågsikt
2 dl kornmjöl (man kan använda vetemjöl special istället om man inte har kornmjöl)
2 dl vetemjöl special

1 Smula ner jästen i en degbunke, slå på lite av vattnet och rör ut jästen. Tillsätt sedan
   oljan och brödsirapen, rör om så att brödsirapen löses upp. Häll sedan på resten av
   vattnet.
2 Häll i allt mjöl, häll sedan över fänkål, anis och kummin. Rör ihop degen med en
   trägaffel. Tillsätt sedan saltet. Degen blir ganska lös. Jäs degen under en handduk
   i cirka 1 - 1½ timme.
3 Häll sedan försiktigt upp degen på ett bakpapper. Låt den jäsa i 15 - 30 min. Sätt under
   tiden på ungen på 225 grader och sätt in en plåt i ugnen. Tips är att dra lite i degen så
   att den blir samma form som bakpappret.
4 Ta ut plåten och dra försiktigt upp bakpappret på plåten. Grädda mitt i ugnen i 15 min,
   sänk sedan värmen till 125 grader och fortsätt grädda i cirka 10 - 15 min. Har man
   termometer kan man ta ut brödet när det blir 96 grader. Tips vänd på brödet när det är
   cirka 5 min kvar så blir undersidan lite extra frasig.
5 Låt brödet svaln på ett galler. Brödet går alldeles utmärkt att frysa in. Skär det i önskad
   storlek.

Så här ser det ut när det är klart. Lycka till med brödbakandet.


Är det något Ni inte förstår så skriv en kommentar så ska jag försöka hjälpa Er så gott jag kan, tänk på att jag bara är en liten isbjörnsunge..........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar