tisdag 22 februari 2011

Börstips 8

Hej igen. Nu är det dags för ett börstips igen. Med tanke på den oro som råder i vissa arabländer, så kanske man ska placera lite i mer säkra placeringar. Jag tänkte därför rekommendera tre olika typer av placeringar. I dag tänkte jag prata lite om investmentbolag, vad är då ett investmentbolag?

Ett investmentbolag har som affärsidé att äga aktier i andra aktiebolag. En del investmentbolag syftar bara till att långsiktigt åstadkomma bäst möjliga värdeutveckling för sina ägare, andra, som till exempel Industrivärden och Investor, är maktbolag som primärt tillkommit för att kontrollera andra företag.

Dagens tips blir Industrivärden, jag tycker det är en god placering och en bra avkastning på satsat kapital. De äger aktier i många intressanta börsbolag i Norden och verkar ha mycket bra långsiktig strategi för sina placeringar. En långsiktig placering i Industrivärden med upp till 5% av portföljen tror jag kan vara en god placering.

Som jag skrivit tidigare, är alla placeringar i aktier en risk.

1 kommentar:

  1. Industrivärden är ett investmentbolag i Norden med ägande i ett koncentrerat urval av nordiska börsbolag. Per den 31 december 2009 uppgick portföljens marknadsvärde till 535 484 744 MSEK. Bolagets investeringsstrategi är att gå in som långsiktig och aktiv ägare. Investeringar koncentreras till medelstora och stora nordiska börsbolag där ägarandelen ger ett betydande inflytande. Portföljbolagen ska ha affärsmodeller som kan tillämpas på flera marknader. Innehav: Sandvik, Handelsbanken, SSAB, SCA, Ericsson, Volvo, Skanska, Indutrade, Munters ochHöganäs.

    SvaraRadera