söndag 21 november 2010

Whiskytips 1

Hej alla glada människor igen.

Här kommer mitt första whiskytips. Jag tycker att när man väl dricker whisky ska man dricka whisky med lite bättre kvalitet än de vanligaste whiskysorterna. De är oftast väldigt unga. I EU måste whisky ha lagrats minst 3 år på ekfat för att få kallas whisky. Whisky får bara vara tillverkad av vatten, korn och jäst.
  • Blended whisky - Whisky från flera olika destillerier samt grainwhisky
  • Blended malt     - Whisky från flera olika destillerier utan grainwhisky
  • Single malt        - Whisky från bara ett destilleri
Personligen föredrar jag Single malt från Skottland. Har man ännu inte provat Single malt och inte är förtjust i "vanlig" whisky (oftast Blended whisky), tycker jag att man ska prova Single malt för den smakar oftast ganska annorlunda. Olika regioner har olika smaker, dessutom har varje destilleri sin egen smak.

Idag tänkte jag föreslå whisky från ön Islay. Har man aldrig smakat Single malt whisky så bör man prova whisky från Islay eftersom den är så annorlunda både i doft och smak. Det finns flera olika att rekommendera, mitt förslag är Bowmore 18 years old. Den är inte för rökig eller torvig. Även 15 eller 17 years old går bra att prova.


Fler whiskytips kommer snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar