onsdag 28 september 2016

Kivik musteri

Hej. När man är i Kivik tycker jag att man ska besöka Kiviks musteri. Det har ett trevlig besökscenter. Här är en bild på vilka äppelsorter de har, hela 70 olika.


Sedan fanns det en massa saker som man kunde köpa, t.ex. Pomotess som jag tror inte så många har smakat. Det är en mousserande dryck framställd av äpple och druva, den är bara 2,2 % stark. Jag tycker att den var smaskens.


Naturligtvis fanns det olika sorters must man kunde köpa, som t.ex. Svensk Äppelmust från årets skörd. Denna var också smaskens.


Flera olika sorters cider finns naturligtvis också. Personligen är jag väldigt förtjust i deras Päroncider. Just denna går inte att köpa där, utan den måste man köpa på Systembolaget.


En annan favorit som man också måste handla på Systembolaget är deras Calvados. Det är en V.S.O.P. med beteckningen Pays d'Auge som är den vanligaste i Frankrike. Jag tycker denna är riktigt smakens god.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar